Micra Jota pénztár kezelés leírás


Tartalom

Pénztárgép kezelése. 1

Rendszer kezelés. 5

Kezelői elszámolás. 5

Kezelői zárás hiánya. 5

Nyugta zárás hiánya. 5

Ha elromlik a pénztárgép. 6

Pénztárgép kezelése

Gombok általános kezelése

  • menü elérése: “VÁL.1” és “Készp.Össz.” gombok egyszerre megnyomva
  • menüpontok váltása: a ” ↑ Bankkártya” (fel) és az ” ↓ Utalvány” (le) gombokkal
  • menüpont kiválasztása: a “Részösszeg” gombbal
  • visszalépés / mégsem: a piros “ESC” feliratú gombbal

Bekapcsolás: a piros “ESC” feliratú gomb röviden megnyomva

Kikapcsolás: a piros “ESC” feliratú gomb hosszan nyomva tartva, amíg a kijelző elalszik

Napnyitás: a “VÁL.1” és “X Napnyitás” gombok egyszerre megnyomva

Napnyitáskor meg lehet adni a nyitó készpénzt és egyéb fizető eszközöket. Az összegeket a “Részösszeg” gombbal lehet véglegesíteni.

Nyitó készpénz: a “Pénz be” gombbal, majd a befizetés okát kell kiválasztani a fel és le gombokkal (ez alapértelmezetten a “Váltópénz bevitel”), majd véglegesíteni azt a “Részösszeg” gombbal. Az ok megadása után meg kell adni az összeget kell megadni 5 forintos kerekítéssel, majd a megfelelő fizetőeszköz gomb megnyomásával (Készpénz, bankkártya) véglegesíteni

Amennyiben nem 5 Ft-os kerekítéssel adja meg az összeget, úgy nem lesz sikeres a befizetés.

Fizetőeszköz cseréje: “Pénz ki” gomb, összeg megadása és a kivenni kívánt fizetőeszköz gombja. Ezután a “Pénz be” gomb és a helyette betenni kívánt összeg és fizetőeszköz gombja. A fizetőeszköz csere abban az esetben hasznos, ha a fiókban lévő fizetőeszközök kerülnek beváltásra, vagy egy hibás nyugtakiegyenlítés történik. Példa: a nyugta végösszegét tévedésből bankkártyával egyenlíti ki a kezelő. Ebben az esetben “Pénz ki” a nyugta összege, majd “Bankkártya” gombot kell megnyomni. Ezután a “Pénz be”, a nyugta összege 5 forintra kerekítve, majd a “Készp.Össz.” gombbal lehet a fizetőeszköz cserét befejezni.

Nyugta készítése:

  • A terméknek van vonalkódja: mennyiség megadása a pénztárgép billentyűzetén, majd a vonalkód beolvasása a vonalkód leolvasóval. Amennyiben a mennyiség 1 db, abban az esetben nem kötelező megadni
  • A terméknek nincs vonalkódja: mennyiség megadása, majd a szorzás gomb, majd termék rendszerbeli kódja (gyorskód), majd végül a részösszeg gomb

Nyugta tételek javítása:

  • Tétel stornó: “Javítás” gomb egyszeri megnyomása, majd a ” ↑ Bankkártya” (fel) és az ” ↓ Utalvány” (le) gombokkal ki kell választani a stornózni kívánt tételt. A törlést a “Részösszeg” gombbal lehet véglegesíteni.
  • Utolsó tétel stornózása: “Javítás”, majd a “Részösszeg” gomb megnyomása

Figyelem! A stornó a “Részösszeg” gomb megnyomásáig tart, vagyis több tétel stornózása esetén újra a “Javítás” gombbal kell indítani az újabb tétel stornót. Kezelői bejelentkezős rendszerek esetében győződjön meg róla, hogy rendelkezik-e jogosultsággal ehhez a funkcióhoz.

  • Nyugta stornó: “Részösszeg” gomb (nyugta lezárása), majd utána a “VÁL.1” és “Részösszeg” gombok egyszerre megnyomva

Tételt javítani, vagy új tételt hozzáadni a nyugtához csak nyitott nyugta esetében lehetséges!

Nyugta lezárása (összesítése): “Részösszeg” gombbal

Az összesített nyugtát már nem lehet módosítani, a módosításhoz újra meg kell nyitni!

Nyugta újra nyitása: a piros “ESC” feliratú gomb röviden megnyomva

Kártyás, utalványos fizetés: a nyugta lezárása és a fizetés összegének megadása után a megfelelő fizetőeszköz gomb megnyomása (“Bankkártya” és az “Utalvány” gombok).

Vegyes fizetés: a nyugta lezárása után a kiegyenlíteni kívánt fizetőeszköz összegének megadása, majd a fizetőeszköz gomb. Utána nyugtából még fennmaradó összeget más fizetőeszközzel ki kell egyenlíteni.

Példa vegyes fizetésre: a nyugta lezárása után 5500 forint nyugta végösszege. A vevő szeretne 3000 forintot utalvánnyal kifizetni, a maradékot pedig készpénzzel. Elsőként begépeljük a 3000-et, majd az “Utalvány” gomb. Ezután begépeljük a fennmaradó 2500-at, majd a “Készpénz” gomb.

X jelentés: belépés a menübe, majd a “02 X jelentések” menüpont. Ezen belül a legelső menüpont “01 Napi leolvasás” kiválasztása.

Z jelentés: belépés a menübe, majd a “01 Z jelentések” menüpont. Ezen belül a legelső menüpont “01 Napi forg. jelentés” kiválasztása.

Felfűzött jelentés: a “VÁL.1”, a “VÁL.2” és az “5” gombok egyszerre megnyomva

Időszakos zárások: belépés a menübe, majd a “01 Z jelentések” menüpont. Ezen belül a “Pénzügyi zárás I”, vagy a “Pénzügyi zárás II” menüpont kiválasztása.

Havi zárás (ajánlott): Pénzügyi zárás II. (menüből, vagy billentyűkombinációval)

Figyelem, nyomtatni csak megnyitott napnál lehetséges! Amennyiben a Z zárás után szeretné kinyomtatni ezeket a zárásokat, abban az esetben egy új napnyitást kell végezni a pénztárgépen. Javasolt az időszakos zárásokat a hónap utolsó munkanapjának Z zárása előtt elvégezni.

Göngyöleg kezelése pénztárgépen:

“VÁL.1” gomb nyomva tartása mellett a “HITEL ÉRT.MÓD GÖNGY” gomb lenyomásával lehet előhívni az értékesítési mód menüválasztót, amiben a 04 göngyölegjegy menüpontot kell kiválasztani a részösszeg gomb lenyomásával. Ezt követően meg kell adni a darabszámot majd a szorzás gombra (X napnyitás) kell nyomni és ezt követően az adott göngyöleg rendszerbeli kódjának (gyorskódjának) beütése következik, majd végül a részösszeg gomb lenyomásával fejezhetjük be a folyamatot. A tételek felvitele után 2 példányban nyomtatódik a göngyöleg jegy.

Figyelem!. A göngyöleg visszavétel után újra vissza kell váltani eladás üzemmódba a pénztárgépen. A göngyölegjegy módból visszalépni az eladási módba úgy lehet, hogy a VÁL.1″ gomb nyomva tartása mellett a “HITEL ÉRT.MÓD GÖNGY” gomb lenyomásával 01 Eladó módba.

Visszáru kezelése:

A Frézer Market (craktar) felületen a Nyugta helyettesítő okirat (154) menüpontban kell rögzíteni. A külső szállító száma mezőben állva az F3|Lista gomb megnyomására megjelenik egy időintervallum ablak, amiben megadhatjuk, hogy a visszáruzni kívánt nyugta mikor keletkezett. A tovább|Enter gombra nyomást követően listázva megjelennek a megadott intervallumban keletkezett nyugták, majd, ha rákattintunk vagy enter billentyű lenyomásával kiválasztjuk az adott nyugtát, akkor felugrik egy ablak, ami megkérdezi, hogy betöltjük-e a bizonylat összes tételét.

Amennyiben Enterre/igenre nyomunk, akkor a bizonylat összes tételét betölti a rendszer, ebben az esetben egyesével kell nekünk letörölnünk a nyugtáról azokat a tételeket, amiket nem szeretnénk visszáruzni. Törölni úgy lehet, hogy a vonalkód mezőben állva a page up gombra nyomunk és a le föl nyilak használatával vagy az egérrel az adott tételre nyomva kiválasztjuk a tétel sorát, majd a Törlés gombra nyomunk a menüsávban, így töröljük az adott tétel sort a készülő visszáru bizonylatról.

Míg abban az esetben, ha ESC/nem gombra nyomunk, akkor nekünk kell egyesével felvinni azokat a tételeket, amiket visszáruzni szeretnénk.

Ha megfelelő a bizonylat, akkor az F10|Rendben gombra nyomva hagyhatjuk jóvá, majd egy felugró ablakban a rendszer rákérdez arra, hogy megfelelő-e a bizonylat:

  • Amennyiben nem megfelelő a bizonylat és vissza szeretnénk lépni a korábbi felületre korrigálni azt, akkor n vagy N betűt kell írni a mezőbe, majd entert kell nyomni.
  • Amennyiben megfelelő a bizonylat i vagy I betűt kell írni a mezőbe, majd enter gomb lenyomásával véglegesíthetjük a bizonylatot, ekkor felugrik egy ablak, amiben meg kell adni a partner adatokat (vevő adatait). Amennyiben a partner szerepel már a rendszerben a partnerkód mezőn állva az F3|Lista gombot lenyomva megnyithatjuk a partner listát és kiválaszthatjuk a partnert. A partner adatok megadását követően F10|Rendben gomb lenyomásával hagyhatjuk jóvá. Ezt követően felugrik egy ablak, amiben a borravaló összegét kell megadni, amennyiben nem volt borravaló nulla forintot kell beírni, majd a tovább gombra kell nyomni. Ezt követően elkészül a nyugta helyettesítő okirat. Az ablakot az ESC gomb megnyomásával zárhatjuk be.

Rendszer kezelés

Kezelői elszámolás

Minden a pénztárgépeken elvégzett napi zárásokhoz (Z zárás) a rendszerben el kell végezni egy kezelői elszámolást. A kezelői elszámolást a Z zárás után a számítógép billentyűzetén az “F10” billentyűvel lehet elindítani.

Figyelem! Csak abban az esetben kell elvégezni, ha a pénztárgép össze van kötve háttérrendszerrel, be van állítva a kezelői bejelentkezés és a kezelők elszámoltatása.

A kezelői elszámolásnál

  • a készpénzt címletenként,
  • az utalványt egy összegben

kell megadni. A bankkártya automatikusan elszámolódik. Az elvégzett és lezárt elszámolásról egy formanyomtatvány automatikusan nyomtatásra kerül.

Kezelői zárás hiánya

Amennyiben a kezelő nem végzi el, illetve nem tudja elvégezni egy hiba miatt a zárást, abban az esetben a következő napnyitás után nem lesz használható a pénztárgép. A pénztárgép ilyenkor a kijelzőre az “Előző nap nincs lezárva” üzenetet írja ki.

Figyelem! Amennyiben elromlott a pénztárgépe, vagy egyéb rendellenességet észlel a rendszerben, kérem azonnal jelezze az ügyeleti telefonszámon!

A kezelői zárás pótlásának a menete:

  1. Technika (7-es) menüpont
  2. Napi zárás (4-es) menüpont
  3. Pénztárak zárása (9-es) menüpont
  4. Kezelők zárása (1-es) menüpont

A megjelenő listából ki kell választani a lezárni kívánt pénztárgépet.

Nyugta zárás hiánya

A kezelői elszámolások után egy nyugta zárás is automatikusan nyomtatásra kerül. Ha több pénztárgép van a telephelyen, akkor ez az utolsó kezelői zárás után hajtódik végre. Amennyiben ez mégsem történne meg, akkor azt pótolni kell!

A nyugta zárás pótlásának a menete:

  1. Technika (7-es) menüpont
  2. Napi zárás (4-es) menüpont
  3. Pénztárak zárása (9-es) menüpont
  4. Nyugták zárása (2-es) menüpont

Ha elromlik a pénztárgép

Amennyiben elromlik a pénztárgép, azonnal hívni kell a Hardbit Kft. ügyfélszolgálatát (tel.: 06/20-361-5751), hogy az ügyfélszolgálat beállítsa a virtuális pénztárgépét a cégnek. Miután az ügyfélszolgálat beállította a virtuális pénztárgépet és visszatelefonált el lehet kezdeni kézi nyugtával az értékesítést, ami mellett a Frézer Market (craktar) felület Nyugta rögzítése (16) menüpontjában kell rögzíteni az értékesítéseket.

Miután cserepénztárgép lett biztosítva a helyszínen vagy meg lett javítva a pénztárgép fel kell ütni az elmaradt forgalmi adatokat a pénztárgépbe. Ehhez át kell programozni a pénztárgépet, amit a Hardbit Kft. ügyfélszolgálata tud beállítani, ezért kérem hívja fel a 06/20-361-5751 telefonszámot és kérje kollégáink segítségét.

Ha az átprogramozás megtörtént, akkor napnyitást követően áfagyűjtőnként lehet felvinni egy-egy napnak a forgalmi adatait. Az elmaradt forgalmi adatok felviteléhez segítséget nyújt a Frézer Market (craktar) felület Napi pénztár forgalom (5111) menüpontja.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *